مرکز آموزش بازرگانی از سال 1374 به عنوان بازوی آموزشی وزارت بازرگانی سابق و ذیل موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی شروع به فعالیت نموده و هم اکنون توانسته است با توسعه کیفی و کمی فعالیتهای خود نقشی سازنده در جهت افزایش بهره وری منابع انسانی بخش صنعت، معدن، و تجارت کشور ایفا نماید. این مرکز بعنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشهای تخصصی کسب و کار نقشی فعال در جهت راهبری، مدیریت و اجرای آموزشهای مورد نیاز در حوزه کسب و کار را در سطح کشور عهده دار می باشد . این مرکز با شعار آموزش اثربخش کلید تحول در بخش کسب و کار کشور، تلاشی منسجم و هدفدار را در جهت ارتقای دانش، بینش و مهارت های حرفهای شاغلان حوزه کسب و کار کشور در پیش گرفته و با استفاده از روشهای کاربردی در طراحی و اجرای دورههای آموزشی میکوشد نقشی موثر در بهبود مستمر فعالیتهای تجاری و بازرگانی و نوسازی نظام بازرگانی کشور ایفاء نماید. فلسفه وجودی: فعالیت به عنوان مجموعه آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور راهبری، مدیریت و اجرای آموزشهای مورد نیاز در بخش کسب و کار کشور در جهت پیشبرد اهداف راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه بخش کسب و کار کشور . ماموریت مرکز: فعالیت در نقش حلقه واصل بین دانشگاهها و بخشهای اقتصادی و بازرگانی کشور به منظور توانمندسازی و ارتقاء مهارتهای کاربردی مورد نیاز فعالان و دانش آموختگان دانشگاهی در حوزههای تجارت و بازرگانی، اقتصاد و مدیریت . حوزه فعالیت : مرکز آموزش بازرگانی در چارچوب فلسفهی وجودی و ماموریت خود خدمات آموزشی، تخصصی و حرفهای به شرح زیر را ارائه مینماید: - برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت مرتبط با حوزه کسب و کار - برگزاری دورههای ترمی و پودمانی مورد نیاز بخش کسب و کار تحت نظارت دانشگاه جامع علمی- کاربردی - طراحی و اجرای دورههای آموزشی اختصاصی در محل سازمانها - برگزاری دورههای آموزشی کارکنان دولت - آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی - برگزاری کارگاهها و سمینارهای آموزشی - مشاوره و برنامهریزی آموزشی - طراحی محصولات آموزشی - انجام طرحهای نیازسنجی آموزشی - ارائه خدمات اطلاعرسانی و ترویجی برای مدیران و فعالان بخش کسب و کار کشور عوامل کلیدی موفقیت: - داشتن شبکه گسترده نمایندگی ها - تمرکز بر دوره های آموزش کاربردی و تخصصی حوزه کسب و کار - قوت در نام تجاری - اندازه بازار وسیع - قابلیت رقابت در خدمات ارائه شده توسط مرکز - توان طراحی و ارائه دورههای آموزشی مهارتی منحصر به فرد - اجرای دورههای دانشگاهی - اتکا به موسسه مطالعات به عنوان پشتوانه علمی - برخورداری از مدرسان خبره و مجرب - وابستگی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و حضور مدیران ارشد این وزارت خانه در ارکان مرکز راهبردها: - برقراری همکاریهای بین المللی با انجمن ها و موسسات علمی و آموزشی تقویت - ارتباطات و همکاریهای استراتژیک با بازیگران داخلی عرصه آموزش - تقویت و توانمندسازی شبکه نمایندگی ها و همکاران استراتژیک - توسعه بازار و فضای کسب و کار - توسعه کمی و کیفی محصولات و خدمات - توانمندسازی بنیه مرکز از طریق توسعه منابع و زیرساختها - چابک سازی مرکز از طریق بهبود فرایندها و تحول سازمانی مدیران مرکز آموزش بازرگانی از دیرباز تاکنون - سید محمد اعرابی (خرداد74-تیر76) - اسفندیار امیدبخش (تیر 76- اردیبهشت 77) - سید مهدی سید مطهری (اردیبهشت 77 – اردیبهشت 81) - حمیدرضا اشرف زاده (اردیبهشت 81 – آبان 83) - علی دینی ترکمانی (آبان 83 – شهریور85) - ابراهیم ده آفرین (شهریور 85 – خرداد 91) - صادق داداشی (خرداد91-شهریور92) - عباس خالقی تبار (شهریور 92 -شهریور 95) - رضا سیف اللهی (شهریور 95- تیر 97) - محمد عباسی (تیر 97 تاکنون)