کارگاه آموزشی آشنایی با مقررات مقابله با دامپینگ در تجارت بین الملل (آنتی دامپینگ) پرینت صفحه ارسال لینک به دوستان

کارگاه آموزشی آشنایی با مقررات مقابله با دامپینگ در تجارت بین الملل (آنتی دامپینگ)



در تجارت بین الملل به اقدامات ضد قیمت شکنی، آنتی دامپینگ گویند. آنتی دامپینگ در مقابله با دامپینگ یا قیمت شکنی صورت می گیرد و دامپینگ یعنی فروش کالا در بازار خارجی با قیمتی کمتر از بهای تمام شده آن می باشد. از منظر اقتصادی، دامپینگ چهار دلیل عمده دارد که عبارتند از:

1- بیرون کردن رقبا و به دست آوردن انحصار بازار حتی با تحمل زیان‌های کوتاه‌مدت

2- کاهش مازاد موقتی ذخائر کالا

3- به دست آوردن سهم از بازار کالای مربوطه

4- کاهش ضررهای مربوط به کالای فاقد قابلیت رقابت و فروش

به زبان ساده‌تر، دامپینگ با هدف حضور در بازارها و به منظور فروش بیشتر و گاهی عرضه کالاهایی که به دلیل کیفیت نه چندان مناسب تقاضای اندکی دارند، انجام می‌شود.

بر طبق ضوابط عهدنامه جامعه اقتصادی اروپا انجام عمل دامپینگ ممنوع اعلام گردیده است و به دولتها اجازه می دهد که چنانچه موضوع قیمت شکنی اثبات شود، بتوانند بر کالاها و خدمات وارداتی که موجب ضرر و زیان جبران ناپذیر برای صنایع داخلی می گردد، مقررات تعرفه اعمال نمایند و از صنایع خود دفاع کنند. میزان این تعرفه بسته به نوع کالا و میزان تولید آن در داخل کشور وقدرت تخریب آن می باشد.

 

 



ارسال نظر :


تعداد کل بازدیدکنندگان: 4736561 بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز : 594 نفر
افراد آنلاین: 74 نفر