توضیحات دوره
کارگاه آموزشی بنچمارکتینگ (درحوزه کسب و کار و تجارت)
بنچمارکتینگ یک روش قدرتمند جهت تفکر خلاقانه، نوآوری، بهبود و ارائه ی نتایج عملکردی بهتر در زمینه کسب و کار و تجارت است. بنچمارکینگ، مقایسه سطوح عملکردی شرکت ها برای یک فرآیند یا فعالیت خاص، بررسی، آنالیز و پیاده سازی روش های ایده آل یا بهترین نمونه هاست. بنچمارکتینگ به معنای ارزیابی مقایسه ای یا الگوبرداری است که عبارتست از فرآیند شناسایی و درک فعالیت های برجسته در بخشهایی از سازمان خود و یا دیگر سازمانها و انطباق و اعمال آنها در بخشهای دیگر سازمان.
یک تحقیق از شرکت های فورچون ۵۰۰ و برخی از مدیران برجسته صنعتی در سازمان هایی با تجربه ی بنچمارکتینگ، نشان می دهد که میانگین بازگشت مالی بهبود به این شیوه در سال ۲۰۱۶ به ۷۶ میلیون دلار رسیده است. حتی در میان شرکت های در حال توسعه، این مطالعه، سطوح میانگین بازگشت مالی در سال اول را ۳۷۰ هزار دلار نشان می دهد. بر اساس تجربیات داخلی در کشور نیز یکی از مؤثرترین و پربازده ترین روشهای بهبود وضعیت عملکرد و فرآیندها در سازمان ها الگوبرداری از بهترین شرکت ها و سازمانها می باشد.
نتایج بررسی شرکت Bain &Company که به صورت دوره ای اثربخش ترین ابزارهای مدیریتی جهت بهبود فرآیندها و عملکرد سازمان ها در سطح جهان را دسته بندی می کند، نشان می دهد که در قرن بیست و یکم بنچمارکتینگ همواره یکی از ۴ روش برتر در سازمانها بوده است.
TRADE یک متدولوژی ساختاریافته و تخصصی بنچمارکتینگ است که توسط شبکه ی جهانی بنچمارکتینگ و سازمان های برجسته در زمینه تعالی سازمانی در بیش از ۱۵ کشور به طور عملیاتی در بخش های دولتی و خصوصی اجرا می شود. برای نمونه، TRADE متدولوژی اصلی بهبود خدمات دولتی سنگاپور است و در سرتاسر جهان توسط متخصصین مختلف یا جرا میشود.
این روش که از ۵ گام جداگانه تشکیل گردیده است، طی مراحل مختلف و به طور نظام مند ضمن هدایت تیم های تخصصی بنچمارکینگ، فرمها و پرسشنامه های تخصصی را از بررسی وضعیت موجود تا پایش نتایج الگوبرداری در یک چارچوب مشخص فراهم می نماید.