برگزاری همایش راهکارهای تجارت با پاکستان

۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ و ۰۸ دقیقه |همایش‌ها |اخبار مرکز

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش بازرگانی این همایش با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. این همایش، با حضور رییس اتاق مشترک ایران و پاکستان، رایزن بازرگانی سابق ایران در پاکستان و مسئول میز پاکستان، مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس اتاق بازرگانی زاهدان و کارشناسان مربوط به این حوزه با موضوعات: آشنایی با بازارهای پاکستان، مسائل و مشکلات موجود در حوزه ارز و رفع تعهدات ارزی، گمرک و قوانین موجود در حوزه گمرکات شرق کشور و ارائه تجربیات موفق در خصوص تجارت با پاکستان برگزار گردید.

در ابتدای این همایش جناب آقای کارگر، رئیس هیأت عامل مرکز آموزش بازرگانی ضمن خوشامدگویی به حاضرین، درخصوص دوره‌ها و همایش‌هایی که در مرکز برگزار گردیده و درحال برگزاری هستند، و همچنین اهمیت تجارت ایران با پاکستان صحبت نمودند.

خانم دامرودی دبیركل اتاق بازرگانی مشترك ایران و پاكستان اظهار داشت: در مجموع در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۲۸۵ هزار تن كالای غیرنفتی به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بین ایران و پاكستان تبادل شد صادرات ایران به پاكستان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۰ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش ریالی همراه بوده و واردات ایران از پاكستان نیز ۱۱۹ درصد در وزن و ۱۷۰ درصد در ارزش ریالی افزایش داشته است. وی افزود: حدود ۸۰ درصد واردات ایران از پاكستان انواع برنج بود، بعد از برنج دام زنده و گوشت با ۱۴,۵ میلیون دلار، انبه با ۱۲.۲ میلیون دلار، كنجد با ۶.۹ میلیون دلار اختصاص دارد. موز، نخ و پارچه، لوله های بدون درز، ماشین آلات بسته‌بندی و ماشین آلات مكانیكال صنعتی از دیگر كالاهای وارده از پاكستان به ایران بودند. این مقام مسئول با تاكید بر اینكه هدف اتاق‌های بازرگانی تسهیل در روابط تجاری است؛ گفت: شناسایی نیازهای بین دو كشور بسیار با اهمیت است و به همین جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت به این حوزه ورود كرده است.

محمود حاجی‌ یوسفی‌پور، رایزن بازرگانی سابق ایران در پاکستان گفت: تصویری که از پاکستان در اذهان شکل گرفته با واقعیت همخوانی ندارد و به همین دلیل از بازار مناسب این کشور غفلت شده است .وی با اشاره به اینکه پاکستان پس از عراق دومین کشوری است که بیشترین مرز زمینی (۹۵۰ کیلومتر) با ایران را دارد که همین موضوع ظرفیت بسیار خوبی برای مراوده تجاری با این کشور خواهد بود، اظهار کرد: ۶۰ درصد تولیدات پاکستان نساجی و ۴۰ درصد آن نیز محصولات دامی است و به دلیل همین محدودیت تولیدات، عرضه بسیاری از کالاها و محصولات در بازار این کشور به فروش می رسد و یا اینکه این کشور می تواند مقصدی برای صادرات مجدد باشد. رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان بیان کرد: پاکستان در سازمان های جهانی بهداشت، تجارت، گمرک و صندوق بین المللی پول عضویت دارد و بیست و ششمین قدرت اقتصادی دنیاست که در جنوب آسیا بعد از چین رتبه دوم را داراست.

علی ریگی میرجاوه، رئیس اتاق بازرگانی زاهدان گفت: برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده برای تجارت 5 میلیارد دلاری با پاکستان باید موانع و مشکلات عمده مرتفع شود. به ‌عنوان نمونه، چنانچه انجام واردات در مقابل صادرات بدون دخالت بانک مرکزی اجرایی شود، بدون شک شاهد گسترش مبادلات تجاری دو طرف خواهیم بود و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز بهتر صورت خواهد پذیرفت.

علی ریگی میرجاوه افزود: اتاق زاهدان پیش ‌از این پیشنهاد داده است که برای گسترش روابط تجاری با پاکستان، ضمن لغو روادید برای رانندگان، جاده ترانزیت کویته به تفتان و همچنین خط راه‌آهن تفتان به کویته بازسازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی زاهدان با تأکید بر لزوم بسترسازی برای تجارت آزاد با پاکستان، گفت: بااتصال خط نرمال ریلی زاهدان به میرجاوه شاهد افزایش مبادلات تجاری و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا خواهیم بود.

آقای رضائی ثمره، معاون سابق سازمان صنعت، معدن استان تهران اظهار داشت: در مجموع از سال 1399 تا کنون صادرات و واردات به پاکستان شامل رشد 65 درصدی بوده که نشان دهنده رفع موانع صادرات و واردات را نشان می‌دهد و رتبه سوم در صادرات و واردات با ایران را دارد.

در پایان سیروس قهرمانی، مدیرکل گمرک غرب جمهوری اسلامی از نحوه صدور و انواع کارت بازرگانی، مراحل صادرات ، واردات و قوانین مربوط به این حوزه برای حضار توضیحاتی دادند.


اخبار مرتبط