۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸ و ۰۵ دقیقه |دوره‌ها

آزمون کارگزاری گمرک برای ارائه پروانه فعالیت در گمرک برای داوطلبان در این عرصه برگزار می شود. در واقع شما برای این که بتوانید کالا را از گمرک ترخیص کنید باید پروانه و مجوز فعالیت در این زمینه را داشته باشید. به همین دلیل هر چند سال یکبار آزمون کارگزاری گمرک برگزار می شود. شما برای ثبت نام آزمون استخدامی کارگزاری گمرک باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و در آن جا اقدامات لازم را انجام دهید.

کارگزار گمرکی در گمرکات کشور به اشخاصی گفته می شوند که دارای پروانه مخصوص از گمرکات برای ترخیص کالا هستند و به نیابت از صاحب کالا تحت وکالت‌نامه‌ای که فرم آن توسط گمرک ایران تنظیم می‌شود و اختیارات کارگزاران گمرکی دروکالتنامه به تفکیک قید می شود، تشریفات گمرکی صاحبان کالا را انجام می‌دهند.

حتی شرکت حمل و نقلی هم که می‌خواهد کار ترخیص کالا را انجام دهد، برای انجام تشریفات گمرکی باید دارای پروانه کارگزاری گمرک باشد. اما جهت انجام تشریفات گمرکی حمل و ترانزیت نیازی به پرونده کارگزاری گمرکی و وکالت‌نامه نیست ، بارنامه سندی است که در اینجا کفایت می‌کند.

چنانچه کارگزار گمرکی نماینده‌ای را از جانب خود برای ترخیص کالا معرفی نماید ، خودش مسئول اعمال کارکنانش است، وجود افراد متخصص برای انجام تشریفات گمرکی برای یک شرکت ترخیص کالا الزامی است.

کارگزار گمرکی تاجر محسوب نمی شود و فقط یک وکیل از طرف صاحب کالا برای انجام امور تشریفات گمرکی است


0 دیدگاه