در سالهای اخیر اهمیت حمل و نقل بین المللی در سیستمهای تجاری بیش از پیش جلوه نموده تا جایی که اتاق بازرگانی بینالملل از سال ۲۰۱۰ میلادی متدولوژی حاکم بر سلسله مقررات اینکوترمز را تغییر داده و طبقهبندی شرایط اینکوترمز را برای اولین بار بجای روند توسعه مسولیت و هزینه به روش حمل و نقل انتخابی تغییر داد و مهر تاییدی بر اهمیت سیستمهای حمل و نقل و لجیستیک بر بازرگانی بین الملل گذاشت.
آشنایی با سیستمهای حمل و لجیستیک نه تنها بازرگانان را با مدیریت هزینه و قیمت تمام شده کالا یاری مینماید بلکه سهم بسزایی در کاهش خسارات احتمالی وارده و از همه مهمتر مدیریت زنجیره تامین در سیستم اجرایی آنان دارد، تا جایی که امروزه یکی از عوامل اساسی و موثر در تعیین سیستمهای JIT تعیین نوع و روش حمل و نقل انتخابی میباشد.
به همین دلیل طی سالیان اخیر کارشناسی حمل و نقل و لجیستیک بعنوان یک شغل راهبردی در بسیاری شرکتهای تراز اول صنعتی و بازرگانی شکل گرفته و مجوز نهایی هرگونه عملیات بازرگانی منوط به مطالعه گزارشهای بخش حمل و نقل و یا رایزنی با کارشناسان مربوطه میباشد.
یک کارشناس خبره حمل و نقل ضمن آشنایی با مقررات – روشها و اسناد حمل و نقل بین المللی قدرت ارزیابی از خدمات انتخابی تحت عنوان خدمات حمل و نقل و لجیستیک را داشته و سیستم خود را در انتخاب بهترین روش و کارگزار حمل یاری نموده و با اعمال نظرات کارشناسانه خود علاوه بر کنترل فرآیند و عملیات اجرایی به بخش حقوقی سازمان راهنماییهای لازم در خصوص نحوه تهیه مکاتبات – قراردادها و دعاوی احتمالی را می دهد.