۱۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۷ و ۰۶ دقیقه |همایش‌ها

پنجمین همایش توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت احداث و انرژی با حضور فعالان و ذی‌نفعان این حوزه در سالن اجتماعات موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار گردید. این همایش که با رویکرد آموزش، پژوهش و انتشارات، طراحی و مدیریت شده بود با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

ابتدا آقای دکتر داود آدینه دبیر شورای راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث و انرژی گزارشی از چهار دوره قبل آن که اولین دوره آن در سازمان توسعه تجارت، دومین و سومین دوره آن در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و چهارمین دوره آن در اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی تهران برگزار شده بود، ارائه نمودند. رویکردهای قبلی شامل قوانین و مقررات، هم افزایی تشکلی، نظام مهندسی و توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی و نهایتاً تصویب شورای راهبردی بود پیشنهاد صادرات خدمات فنی مهندسی و صنعت احداث انرژی در میدان عمل با رویکرد برگزاری نمایشگاه در داخل و خارج از کشور با همکاری و مشارکت شرکت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برای همایش دوره ششم نیز مطرح گردید.

سپس آقای دکتر وحیدی مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی به اهداف آموزشی همایش و برنامه‌های مدون مرکز جهت برگزاری دوره‌های مختلف برای ذینفعان، فعالان، مهندسان این حوزه‌ها اشاره نمودند.

از یک سو استفاده ازظرفیت‌های مرکز آموزش بازرگانی و نمایندگی‌های تخصصی تهران و ۳۱ استان کشور و از سوی دیگر استفاده از بخش خصوصی برای همکاری در حوزه آموزش متناسب با نیازها واقعی جامعه هدف، مورد تاکید ایشان بود.

سپس آقای دکتر حسن پور مدیرعامل محترم شرکت چاپ و نشر بازرگانی ضمن معرفی، اهداف و برنامه‌های شرکت در جهت اهمیت صدور خدمات فنی مهندسی و صنعت احداث و انرژی، همکاری‌های مشترک در تولید و چاپ کتاب را مطرح نمودند.

سخنران بعدی پروفسور گتمیری استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم مهندسی کشور بود ایشان با بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود به خصوص با اشاره به آسیب‌شناسی در مورد مسئله صدور خدمات فنی ومهندسی مبنی بر فشار تحریم‌ها و ممانعت‌های بین‌المللی برای توسعه کشور بر دو گزینه عبور از تحریم‌های سیاسی و تحریم‌های مالی تاکید نمودند، ایشان اشاره کردند که راه برون‌رفت از وضعیت فعلی در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی و صنعت احداث و انرژی دو موضوع فوق است. دولتمردان باید با همکاری و مشارکت بخش خصوصی از این تنگنا عبور کنند و فضا را برای توسعه مهیا نمایند. ایشان عنوان کردند که با توجه تجربیات حقوقی شخصی به جهت فعالیت های مختلف در داخل و خارج از کشور نسبت به موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی بعد از رفع از موانع بسیار خوشبین هستم.

بعد از مطالب پروفسور گتمیری، دکتر حمیدرضا سیفی عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایی کشور و رییس کانون کارفرمایی استان تهران با بیان این نکته که کشور پیش از هرگونه مبارزه بر علیه تحریم بر خودباوری و ایمان به انجام کار منتج به نتیجه نیاز دارد، سخنرانی خود را آغاز کردند و به موضوع قدرت واقعی کشور در سایه همدلی، هم افزایی و یکپارچگی اشاره نمودند که اگر اتفاق نیفتد دشمنانی که هرگز قدرت واقعی و ملی ما را نمی‌خواهند خوشحال خواهند شد و قطعا برای این ناکامی ما همه توان و تلاش خود را به کار خواهند بست ولی اگر این خودباوری و ایمان به صورت اجماع باشد پی خواهند برد که عزم ما در توسعه و پیشرفت جدی و همه جانبه است لذا اتحاد ملی پیش‌نیاز موفقیت‌ها در داخل و خارج از کشور می‌باشد.

۸:۴۵

بعد از ایشان آقای مهندس گل سرخی رئیس هیئت امنای موسسه به بیان ظرفیت‌های کشور در ابعاد مختلف پرداختند و اعلام نمودند که اگر دولت و بخش خصوصی در یک راستای تعریف شده قصد توسعه صنعت احداث و انرژی را داشته باشند این مهم شدنی و نتیجه بخش است که دادن اولویت به توسعه و صادرات در اهداف و برنامه‌ها می تواند موفقیت را تضمین نماید.

آقای دکتر بهنام عابدی معاون دبیرخانه دائمی صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش و حمایت از این شکل از فعالیت‌ها در مورد اهمیت مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با ۷۰۰ هزار نفر عضو و داشتن دفتر در کلیه مراکز استان‌ها و حتی شهرستان‌ها اعلام نمودند که از ظرفیت این سازمان در مورد خدمات فنی و مهندسی، نمی‌توان در داخل که موضوع ۴ میلیون مسکن مطرح است به نحو احسنت بهره‌برداری کرد. ایشان همچنین مطرح نمودند که با عنایت به اینکه از اهداف انقلاب اسلامی موضوع تولید داخلی و جلوگیری از واردات مطرح بوده و هست لذا ظرفیت‌های بسیار زیاد داخلی وجود دارد، از جمله آنها می‌توان به ساخت مسکن اشاره کرد که ضمن اشتغال‌زایی موجبات توسعه را نیز فراهم نماید.

آقای مرتجی رئیس هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی نیز در مورد ظرفیت این انجمن و اعضای آن برای بازاریابی، توسعه و برگزاری رویدادها در کشورهای حاشیه خزر، حاشیه خلیج فارس، آمریکای لاتین، آفریقا، شرق آسیا و خاورمیانه مطالبی را مطرح نمودند.

سپس سرکارخانم دکتر زهره اللهیان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سخنران بعدی بودند. ایشان ابتدا مطالب خود را با بیاناتی از مقام معظم رهبری در مورد استفاده از ظرفیت‌های ملت و تشکل‌ها برای به صحنه آمدن جهت تحقق و شعار سال آغاز کردند و این همایش را یکی از همین ظرفیت ها معرفی نمودند.

ایشان در مورد موضوع تقویت دیپلماسی اقتصادی که به جهت همسویی دیپلماسی سیاسی با دیپلماسی اقتصادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است فرمودند که با توجه به بعضی از اتفاقات و رویدادها، فاصله بین موفقیت در دیپلماسی سیاسی با کشورهایی نظیر عربستان، مصر، الجزایر، سودان، که در این دولت محقق شده است با دیپلماسی اقتصادی زیاد است، به همین دلیل لازم و ضروری است که در کنار موفقیت‌های سیاسی باید یک دیپلماسی اقتصادی را جهت پایدارسازی این روابط به همراه داشت.

۹:۰۶

طرح تقویت دیپلماسی اقتصادی خوشبختانه در کمیسیون مربوطه مصوب شده وما به اخذ نقطه نظرات فعالان در سایر بخش‌ها مخصوصا بخش خصوصی نیاز داریم که بتوانیم با تقویت این طرح از نتایج آن بهره‌مند شویم.

با توجه به اهداف امریکا و کشورهای همراه امریکا مبنی بر طراحی کلان جهت انزوای اقتصادی ایران، ما باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت نماییم تا بتوانیم از این انزوای مورد نظر آنها عبور کنیم. ایشان با بیان نتایج بعضی از سفرهای خارج از کشور در اجلاس‌ها یا برنامه‌های بین‌المللی و علاقمندی بسیاری از کشورها به توسعه روابط با ایران مطلبی را در مورد وزیر علوم کشور ونزوئلا مطرح نمودند؛ در سفری که به ونزوئلا داشتیم وزیر علوم این کشور با نشان دادن مجله پژوهشگاه رویان گفتند که آرزو دارند پس از بازنشستگی به عنوان یک پژوهشگر در پژوهشگاه رویان مشغول به کار شوند. در سایر کشورها نیز در سفرهایی که داریم از این جنس علایق به کرات اعلام شده است. ایشان در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند به نظرم استفاده از ظرفیت‌های انبوه‌سازان موفق و دارای کارنامه درخشان باید در بحث نهضت مسکن دولت محترم به نحو مطلوب، لازم و ضروری است. من این موضوع را در جلسه با استاندار محترم تهران و مدیران شهرداری عرض کردم. خانم دکتر الهیان در پایان مطالب خود از برگزارکنندگان این همایش تقدیر کردند و آرزو کردند که در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتر این جامعه وسیع و کارآمد حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث باشند.

بعد از بیانات ایشان آقای دکتر تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با تبریک هفته دولت مطالب خود را اینگونه شروع کردند، ایرانیان از دوره ایران باستان توانمند بوده‌اند و این توانمندی همواره در ادوار مختلف خودش را نشان داده است کما اینکه از سال ۱۲۷۵ وقتی که صنعت نوین با نام صنعت ریسمان ریسی وارد کشور شد در همان راستا ظرفیت‌های خودشان را نشان دادند.

آقای دکتر تقدسی‌نژاد در مورد ۶ برنامه توسعه کشور و نتایج آن مطالبی را ارائه نمودند؛ ایشان اشاره داشتند که ما باید مطابق الگوی ایرانی اسلامی، در سطح بین‌المللی از وضع موجود باید جلوتر می‌بودیم.

ایشان در مورد قرار گرفتن شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های بین‌المللی، استفاده از کنسرسیوم با موضوعات ‌ متعدد راپیشنهاد دادند که باید در یک برنامه مدون این امکان را فراهم نماییم تا از همه توان و و ظرفیت‌هایمان بهره ببریم. ایشان معتقد بودند پیش‌نیاز این‌کار همکاری مشترک دولت و بخش خصوصی است. همپوشانی اکوسیستم عرضه صدور خدمات فنی مهندسی و صنعت احداث و انرژی با اکوسیستم نمایشگاهی می‌تواند نتایج خارق العاده ای را به همراه داشته باشد.

نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب این آمادگی را دارد که با ایجاد یک نمایشگاه دائمی صدور خدمات فنی مهندسی و صنعت احداث و انرژی از یک سو و برگزاری نمایشگاه‌های تقویمی از سوی دیگر نقش مهم و حائز اهمیت خود را در این حوزه به اشتراک بگذارد.

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با ۲۷۵ هکتار فضای موجود برای برگزاری رویدادهای داخلی و بین‌المللی و ایده‌های نوین با همکاری بخش خصوصی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اعلام آمادگی می‌کند.

با توجه به تفاهم‌نامه شهر آفتاب با وزارت علوم امکان استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود نیز هست. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث و انرژی، فناوری‌های نوین مسکن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ و همچنین همایش‌های موجود که در این همایش مطرح شد مورد استقبال ما است، ما آمادگی داریم برای این مهم نهایت همکاری و همراهی را داشته باشیم.

نشست در ساعت ۱۱:۳۰ به کار خود پایان داد.


0 دیدگاه