سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مرکز آموزش بازرگانی و مرکز بینالمللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل - آنکتاد - و سازمان جهانی تجارت) و در قالب یکی از فعالیتهای کلیدی پروژه در حال اجرا، دوره آموزشی کوتاهمدتی را برای شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط ایرانی در تاریخ 8 و 9 تیرماه 1400 بهصورت مجازی ویژه شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی برگزار نمود.
از آنجایی که دسترسی به اطلاعات تجاری و بازار هدف یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازارهای منطقهای و بینالمللی است، مرکز بینالمللی تجارت ابزارهایی را در قالب بانکهای اطلاعاتی در حوزه تحلیل بازار و دسترسی آسان به دادههای بازارها طراحی و در اختیار عموم قرار داده است. دوره آموزشی موردنظر، سه نوع از مهمترین این ابزارها و نحوه کار با آنها را به طور اجمالی معرفی نمود. ابزارهای مورد نظر به شرح زیر است:
- نقشه تجاری (Trade Map): مجموعه دادههای آنلاین که آمار تجارت بینالمللی و شرکتها را ارائه کرده و همچنین شاخصهای عملکرد صادرات، تقاضای بینالمللی، بازارهای جایگزین و نقش رقبا را در این بازارها به تصویر میکشد.
- نقشه دسترسی به بازار (Market Access Map): نیازهای شرکتهای خصوصی و سیاستگذاران را از طریق بهبود شفافیت بازار و تسهیل تحلیل سیاستهای تجاری و همچنین ارائه اطلاعات جامع در مورد موانع تجاری مرتفع میسازد.
- نقشه پتانسیل صادراتی (Export Potential Map): اطلاعات تخصصی مربوط به تحلیلهای تجاری را بهصورت اطلاعات کاربردی در مورد موقعیتهای صادراتی نمایش میدهد. این ابزار بر اساس یک مدل اقتصادی جامع، پتانسیل کشورها را برای افزایش تنوع صادرات مورد ارزیابی قرار میدهد.
لازم به ذکر است دوره مذکور به زبان انگلیسی، بهصورت مجازی و در محیط زوم برای حداکثر 70 شرکتکننده برگزار شد.
طبق هماهنگی انجام شده امکان مشاهده جلسات اول و دوم این دوره آموزشی برای شما فراهم گردیده است.